hoyt4 wrote:
Tjenare
Jag har blivit väldigt intresserad av downhill och kommer öva rätt mycket i backar i sommar, men liksom hur bra behöver man vara för att vara med i en svensk tävling? : P
Tycker tävlingarna verkar grymt roliga men samtidigt vill man inte direkt slå sönder sig för att man inte är tillräckligt skillad...
Hur länge körde ni longboard innan ni började tävla?
Är det i princip bara sånna som har kört downhill ett tag som tävlar i det och inte är nybörjare eller så som jag?
Kommer kännas lite sisådär isåfall och ... (:
Tjena
Svårt att säga hur bra du ska vara innan du ska köra första tävlingen. På en tävling kommer du sättas inför en rad ögonblick och moment som kommer vara helt nya och gå mycket snabbare än vad som förmodligen gör i din hemmabacke. Så en bra måttstock på hur "bra" du ska vara är väll att du ska känna dig helt bekväm på brädan(Colemanslide?, fotbroms?) och ha pisskul när du åker. Min första tävling var på världscupen i åre fr ungefär 5 år sen, jag hade aldrig åkt eller sett något liknande och när jag åkte uppför backen var jag riktigt orolig... But I lived to tell the tell

Då hade jag åkt i 1- 1,5 år innan,
helt själv i skogarna uppe i Norrbotten.
Åk bara mycket och försök göra det snyggt också så kommer du bli förvånad över hur snabb du blir.